Tuesday, May 29, 2012


Debat PTPTN : SIAPA MENANG, SIAPA KALAH???

            Rabu lalu bersamaan 23 haribulan 5, berlangsungnya debat isu PTPTN yang mana menampilkan dua orang pemimpin muda yang satunya dari parti kerajaan merupakan kegilaan setiap wanita dan seorang lagi parti pembangkang yang cukup bijak berkata-kata dalam membidas setiap apa yang diperkatakan namun hanya auta semata. Memang cukup hebat debat isu PTPTN yang mana masing-masing berhujah, tapi sayang bila debat yang sepatutnya menjelaskan mengenai isu PTPTN gagal didebatkan secara profesional oleh pendebat dari parti pembangkang. Beliau cuba berceramah politik diatas pentas debat dengan mengeluarkan cerita auta dan bukannya fakta bagi menyaingi pencabarnya dari parti kerajaan. Adakah kualiti PR begini yang ingin kita pilih untuk memerintah Malaysia? Tepuk dada, Tanya iman..

            Dalam debat tersebut, pihak pembangkang menjustifikasikan pemansuhan PTPTN dengan berhujah bahawa PTPTN merupakan beban kewangan kepada negara di masa depan. Beliau berhujah tanpa menggunakan akal pada masa itu. Sebab beliau tidak fikir yang keadaan ekonomi negara ini sentiasa maju ke hadapan dan yang sentiasa maju ke belakang ialah amalan homoseksual ketua parti pembangkang mereka sahaja. Seterusnya beliau menuduh bahawa semua mahasiswa ni ‘bodoh piang’ sebab tidak boleh mencari pekerjaan dengan gaji lumayan. Memang sudah sah-sah beliau ini, berhujah berdasarkan pemikiran orang kolot!

            Parti pihak kerajaan boleh tahan juga walaupun mengelak menjawab soalan pihak pembangkang mengenai bapa mertuanya. Kira beliau mampu menjawab balik dan memberikan sebab yang agak-agak munasabah dengan sikit sipi-sipi untuk di terima akal. Adakalanya pihak pembangkang membalun pihak kerajaan dan adakalanya beliau membalun pihak pembangkang.

            Sebenarnya, isu pemansuhan PTPTN ini adalah isu sasaran pihak parti pembangkang apabila ketua yang mereka agung-agungkan itu begitu teruja di atas pentas mahu bercakap berkenaan dengan pendidikan percuma gara-gara berkempen untuk ‘BUSUK 3.0’ setelah kempen ANTI PTPTN oleh kudanya gagal menarik penyertaan ramai mahasiswa lain yang sibuk mengejar kecemerlangan bagi mendapatkan pengecualian pembayaran PTPTN dengan memperolehi Ijazah Kelas Satu dengan kepujian.

            Secara amnya, PTPTN sebenarnya bukan isu pun. Skim ini tidak dipaksakan ke atas mana-mana mahasiswa pun. Siapa nak ambil sila lah. Siapa tidak mahu, tiada paksaan ke atas mereka. Jadi ini bukan isu melainkan sekadar senda gurau politik bingai dalam budaya politik baru yang amat tolol.

            Persoalan sebenarnya disini ialah bagaimana mahasiswa hendak mencapai kecemerlangan dalam pengajian mereka dan memperolehi ijazah kelas Pertama dengan kepujian jika pakatan asyik menghasut mahasiswa berdemo di jalanan? Bagaimana mereka hendak mencari pekerjaan dan membuat perancangan untuk kerjaya mereka jika asyik di kacau dan diganggu oleh hantu-hantu parti pembangkang di kampus? Renung-renungkanlah..

            Rakyat Malaysia diharapkan tidak diperbodohkan dengan janji retorik pemimpin pembangkang kerana jika benar mereka ikhlas membela rakyat sudah pastinya mereka akan bersama sama kerajaan memikirkan jalan yang elok demi kebaikan rakyat dan juga negara dan bukannya bertindak menghapuskan hutang yang perlu dibayar bagi membina generasi yang seterusnya. Wahai rakyat sekalian, marilah kita bersama-sama ‘Tepuk dada, Tanya hati’. Moga apa yang diperjuangkan, menjadi manfaat besar buat kita bersama.

No comments:

Post a Comment